Skip to main content

Rotterdam Airport wil een strook bomen aan de Doenkade laten rooien om het KNMI ongestoord windmetingen te laten doen. Deze aanvraag omgevingsvergunning is door de provincie eind januari per ongeluk ingediend bij gemeente Schiedam, terwijl de Doenkade bij Overschie (Rotterdam) hoort. Formeel ligt er dus nog geen aanvraag bij Overschie, die hierover moet beslissen. Wij waarderen het zeer dat de provincie, die eigenaar van de bomen is, ons in een vroeg stadium heeft betrokken bij deze zaak. Onze kritiek richt zich dan ook geheel op Rotterdam Airport. De bomen staan er al tientallen jaren. Van gevaar voor het vliegverkeer is geen sprake. Toch heeft het vliegveld de provincie dringend verzocht ‘een aanwijzing’ te geven om de strook bomen te rooien. Zoveel bomen kappen, alleen om betere windmetingen te kunnen doen, dat vinden we niet in de haak. Dat moet op een andere manier opgelost kunnen worden.

Bevel

Zo’n tien jaar geleden werd er grootschalig gekapt in het nabij gelegen Schiebroekse Park. Potentiële bezwaarmakers werden uitgeschakeld door middel van een convenant. Plaatselijke natuurliefhebber Jan Ochtman wilde met dit gesjoemel niet meedoen en richtte in 2004 een eigen stichting op: Vlinderstrik (genoemd naar de vorm van het gebied op de kaart). Weliswaar was dit te laat om het gros van de 3000 bomen te kunnen redden maar naderhand kon hij wel aantonen dat de rooivergunning was afgegeven op grond van oneigenlijke argumenten. Hij is daarom zeer geërgerd over het feit dat Rotterdam Airport nu, waarschijnlijk weer met oneigenlijke argumenten, een “bevel” doet uitgaan om een aantal mooie bomen drastisch in te korten. In de aanvraag voor de omgevingsvergunning heeft men het over ‘omvorming beplanting N209’. Verhullend taalgebruik: het gaat om de kap van 92 grote bomen. De termen rooien, snoeien en omvormen worden door elkaar gebruikt, wat de zaak onduidelijk maakt.

Vlinderstrik

Stichting Vlinderstrik zet zich in voor natuurbehoud in dit gebied en volgt deze ontwikkelingen daarom op de voet. Jan Ochtman vraagt zich af: “Wat is de juridische rechtvaardiging voor het drastisch inkorten van waardevolle Eiken, Esdoorns en Essen? In 2008 hadden de hoogste bomen langs de Doenkade ten noorden van het vliegveld een hoogte van 12 tot ca 13 meter. Ze staan er al vele tientallen jaren. Nu ineens mogen ze maar 8 meter hoog zijn. Op grond van welke wet? Nog vreemder dat de Eiken en Esdoorns worden ingekort tot stompjes van 30-50 cm.” Nu is het wachten op de reactie van deelgemeente Overschie. Als de kapvergunning verleend wordt is het tijd om in actie te komen.

RdamAirport